Tagungen

Scheitern in den Wissenschaften – Perspektiven der Wissenschaftsforschung

Datum: 16. und 17. September 2021

Ort: Online über Zoom

Tagungsleitung: Dr. Michael Jungert und Dr. Sebastian Schuol (ZiWiS)

(Bild: Wolfgang Irber)
Thema:

Das Scheitern ist in seinen unterschiedlichen Erscheinungsformen ein ständiger Begleiter der wissenschaftlichen Praxis. Theorien, Hypothesen oder Experimente einzelner Forscher*innen und Forschergruppen scheitern – vorläufig oder endgültig, partiell oder vollständig. Für ein adäquates Verständnis des wissenschaftlichen Erkenntnisprozesses ist es daher unabdingbar, sich mit den Ebenen, Formen, Funktionen und Mechanismen des Scheiterns zu befassen.

Thematisiert wird das Scheitern bis dato allerdings kaum – weder innerhalb der wissenschaftlichen Gemeinschaft noch in der öffentlichen Debatte über Wissenschaft, in der Erkenntnisfortschritt häufig als lineare Erfolgsgeschichte wahrgenommen und dargestellt wird. Durch diese „Vernachlässigung des Scheiterns“ bleiben auch dessen mitunter produktive Effekte zumeist unerwähnt. Gescheiterte Ansätze oder Experimente können in der Regel nicht publiziert werden, es mangelt an der systematischen Sichtbarmachung erfolgloser Versuche, und Forschungsgelder werden vor allem auf der Basis greifbarer Ergebnisse und vorzeigbarer Erfolge vergeben. Um die Bedingungen für einen produktiven Umgang mit dem Scheitern zu verbessern – und zugleich auch der Öffentlichkeit ein adäquates Bild von Wissenschaft zu vermitteln –, ist die interdisziplinäre Erforschung der Spielarten, Erkenntnisfunktionen und gesellschaftlichen Implikationen des wissenschaftlichen Scheiterns von zentraler Bedeutung.

Im Rahmen der Tagung sollen daher Perspektiven auf das Scheitern aus unterschiedlichen Disziplinen der Wissenschaftsforschung – u.a. aus der modernen Wissenschaftsgeschichte (19.-21. Jh.), Wissenschaftsphilosophie und Wissen-schaftssoziologie – zusammengeführt und disziplinübergreifend diskutiert werden.

Programm und Anmeldung:

Bitte registrieren Sie sich bis zum 13. September 2021 per E-Mail an ziwis-wissenschaftsreflexion@fau.de. Bitte geben Sie Ihren Namen, Ihr Fach und Ihre institutionelle Anbindung an. Sie erhalten nach Anmeldeschluss eine digitale Tagungsmappe mit allen wichtigen Informationen und den Zugangsdaten. Verlinkt finden Sie das aktuelle Programm sowie den ausführlichen „Call for Registration“.

Illustrationen von Wolfgang Irber zu den Vorträgen (Donnerstag, 16.09.2021)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Illustrationen von Wolfgang Irber zu den Vorträgen (Freitag, 17.09.2021)








Public Research and Private Knowledge – Science in Times of Diverse Research Funding

Date: July 22nd and 23rd, 2021

Location: Erlangen

Organizers: Dr. Julia Böttcher, Dr. Michael Jungert, Dr. Jon Leefmann, Dr. Christoph Merdes, and Dr. Sebastian Schuol (ZiWiS)

© Olivier Le Moal  | Adobe Stock
Topic:

The production and distribution of knowledge is a key process in scientific and scholarly inquiry. However, this process is not and has never been limited to universities and public research institutes alone, but extends to agents as diverse as the Research & Development departments of companies, citizen scientists, and private non-profit research institutes. In recent years, these agents have shown an increased interest in basic ˗as opposed to applied ˗science, for example in fields of rising social significance such as AI or biomedical technology. These specific research interests in turn direct attention to the sources of funding, and, as a consequence, to the direction of inquiry and the accessibility of results.

The main problem that arises from this development can be expressed in two questions: First, does the influence of private funding change the selection of research topics in an epistemically or otherwise (un-)desirable direction? And second, does it lead to a privatization of knowledge, and if so, what are the consequences of this privatization?

Some key questions that arise in this area of investigation are:

  • Where do new sources of research funding come from, and how important a role do they play? Which agents foster the development, which methods do they use, and what are their primary motivations?
  • What are the epistemic consequences, and who is affected by them? What is the impact of business interests on epistemic norms and ideals, and are there any (additional) sources of bias to be expected?
  • Have there been any (changes of) institutional structures in the last decades that have stimulated or hindered these tendencies? Which historical idea of science is at stake? Which factors affected the practices of organizing the production and distribution of scientific knowledge during the second half of the 20th century?
  • Is academic freedom threatened by these developments, and if so, to what extent? How could it be maintained? What are the epistemic effects of endowment chairs and industry-sponsored PhD Projects?

This set of questions requires an epistemological assessment as well as a historical, sociological, and economic perspective. Therefore, the interdisciplinary conference of the Center for Applied Philosophy of Science and Key Qualifications at Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Erlangen, Germany) aims at bringing together researchers from all pertinent fields in order to further our understanding of this apparent organizational shift in knowledge production and distribution and to accurately evaluate the challenges and opportunities it presents.

Registration:

Please register until July 9th, 2021, by writing an E-Mail including your general information (name, contact, affiliation) to ziwis-conference@fau.de. Ther is no conference fee.

Please find all information here. For the current version of the programm see here.